Emrulevvel

"…فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ" İlk Emir الأ مر ألأول Emrul Evvel

Soru: Recep ayında oruç tutmanın faziletli olduğuna dair bir şey var mıdır?
Cevap: Hamd, Allah’adır.
Birincisi:
Recep ayı, Allah Teala’nın haklarında şöyle buyurduğu haram aylardan birisidir:
“Şüphesiz, Allah’ın gökleri ve yeri yarattığı günkü hükmünde (ve Levh-i Mahfuz’da yazılı olduğu), ayların sayısı on iki ay olup bunlardan dördü haram aylardır. İşte dosdoğru din budur. O halde bunlarda nefislerinize zulmetmeyin ve müşrikler nasıl sizinle topyekün savaşıyorlarsa, siz de onlarla topyekün savaşın ve bilin ki Allah, (desteği ve yardımı ile) takva sahipleriyle beraberdir.”
Haram aylar: Recep, Zilkâde, Zilhicce ve Muharrem’dir.
Ebu Bekir radıyallahu anh’dan rivayet olunduğuna göre, Nebi sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:
(( اَلسَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا، مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ، ثَلَاثٌ مُتَوَالِيَاتٌ: ذُو الْقَعْدَةِ وَذُو الْحِجَّةِ وَالْـمُحَرَّمُ وَرَجَبُ مُضَرَ الَّذِي بَيْنَ جُمَادَى وَشَعْبَانَ.)) [ متفق عليه]
“(Kameri) yıl, on iki aydır. Bunlardan dördü haram aylardır. Üçü birbiri ardınca gelir. (Bu aylar:) Zilkade, Zilhicce, Muharrem ve Cumada ile Şaban arasındaki Receb Mudar’dır.”
Bu aylar, iki sebepten dolayı haram aylar olarak adlandırılmışlardır:

  1. Düşmanın savaşa önce başlaması hali dışında, bu aylarda savaşmanın haram olması sebebiyledir.
  2. Bu aylarda kutsal değerlerin çiğnenmesinin haram oluşu, diğer aylardan daha şiddetli olması sebebiyledir.
    Bunun içindir ki Allah Teala bu aylarda günah işlemeyi bize yasaklayarak şöyle buyurmuştur:
    “… O halde bunlarda nefislerinize zulmetmeyin… “
    Günah işlemek, ister bu aylarda olsun, isterse diğer aylarda olsun, haram kılınmış ve yasaklanmıştır. Ancak bu aylarda işlenen günah, daha şiddetli haramdır.
    Değerli alim Abdurrahman b. Nasır es-Sa’dî rahimehullah şöyle demiştir:
    “… O halde bunlarda nefislerinize zulmetmeyin… “
  • Buradaki zamirin ﮋﯞ ﮊ, on iki aya ait olma ihtimali vardır. Allah Teala bu on iki ayı kullarının kaderleri olarak yarattığını, bu ayların kendisine itaatle imar edilmesini, bu ayları lütfettiğinden ve onları kullarının menfaatine nasip buyurduğundan dolayı Allah Teala’ya şükredilmesi gerektiğini açıklamıştır. O halde bu aylarda nefislerinize zulmetmekten sakının.
  • Buradaki zamirin ﮋﯞ ﮊ, dört aya ait olma ihtimali vardır. Zulüm her vakitte yasaklanmış olmasına rağmen, bu aylarda zulmün daha fazla haram olması sebebiyle bu aylarda birbirlerine zulmetmeyi onlara özellikle yasaklamaktadır.”
    İkincisi:
    Recep ayı orucuna gelince, bu aya veya bu ayın bir kısmının oruçla geçirilmesine dair orucun faziletli olduğu konusunda sahih bir hadis sabit olmamıştır.
    Bazı insanların bu ayın, diğer aylardan daha faziletli olduğuna inanarak bazı günlerini oruçla tahsis etmelerinin şeriatta hiçbir aslı yoktur. Fakat Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’den haram aylarda -ki Recep de bu haram aylardandır- oruç tutmanın müstehap olduğuna delalet eden şu hadis gelmiştir:
    (( … صُمْ مِنَ الْـحُرُمِ وَاتْرُكْ.)) [ رواه أبو داود]
    “…Haram aylardan istediğin kadar oruç tut ve istediğin kadar oruç tutma.”
    Bu hadis,-sahih olsa- haram aylarda oruç tutmanın müstehap olduğuna delalet eder. Kim, diğer haram aylarda oruç tutar ve Recep ayında da oruç tutarsa, bu takdirde oruç tutmasında bir sakınca yoktur. Fakat sadece Recep ayını oruçla tahsis etmeye gelince, bu olmaz.
    Nitekim Şeyhulislam İbn-i Teymiyye rahimehullah şöyle demiştir:
    “Recep ayını oruçla tahsis etmeye gelince, bu konudaki hadislerin hepsi zayıf, hatta uydurmadır. İlim ehli bu hadislerden hiçbirisine itimat etmez. Bu hadisler, fezail konusunda rivayet edilen zayıf hadisler hükmünde bile değildir. Hatta bu hadislerin geneli, mevzu (uydurma) ve yalan hadislerdendir.
    İmam Ahmed’in Müsnedi’nde Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’den haram aylarda -ki bu aylar, Recep, Zilkade, Zilhicce ve Muharrem’dir- oruç tutmayı emreden bir hadis vardır. Bu hadis, bütün haram aylarda oruç tutmayı emretmektedir, sadece Recep ayını oruçla tahsis etmemektedir.”
    İbn-i Kayyim rahimehullah şöyle demiştir:
    “Recep ayında oruç tutma ve bazı gecelerini ibadetle geçirme konusunda zikredilen bütün hadisler, yalan ve iftiradır.”
    Hafız İbn-i Hacer rahimehullah şöyle demiştir:
    “Recep ayının, bu ayın tamamını veya bir kısmını oruçla geçirmenin ve bu aya ait bir geceyi ibadetle geçirmenin fazileti hakkında delil sayılabilecek hiçbir sahih hadis gelmemiştir.”
    Değerli alim Seyyid Sabık da bu konuda şöyle demiştir:
    “Recep ayının orucunun, diğer ayların orucundan fazla bir fazileti yoktur. Ancak recep ayı, haram aylardandır. Sahih sünnette bu ayda oruç tutmanın faziletli olduğuna dair bir şey gelmemiştir. Bu konuda gelen hadisler, huccet sayılmayan cinstendir.” (Fıkhu’s-Sünne”; c: 1, s: 383)
    Değerli alim Muhammed b. Salih el-Useymîn rahimehullah, Recep ayının 27. gününü oruç tutmak ve gecesini de ibadetle geçirmek hakkında sorulunca o şöyle cevap vermiştir:
    “Recep ayının 27. gününü oruçla ve gecesini de ibadetle geçirmekle tahsis etmek, bid’attır. Her bid’at ise dalalettir.” (Mecmû’u Fetâvâ İbn-i Useymîn; c: 20, s: 440)
    Muhammed Salih el-Muneccid

  • RECEP AYINDA ORUÇ
    Receb ayının belirli günlerinde oruç tutmaya teşvik eden hocal arın kullandığı birkaç hadislerin sahihliğine baktığımız zaman… :
    “Muhakkak ki cennette Receb denilen ve sütten daha beyaz, baldan daha tatlı bir nehir vardır. Kim receb ayında bir gün oruç tutarsa Allah ona bu nehirden içirir.”
    إنَّ في الجنَّةِ نَهْرًا يُقالُ لَهُ : رجبٌ أشدُّ بياضًا منَ اللَّبنِ وأحلَى منَ العسلِ ، من صامَ من رجبٍ يومًا سقاهُ اللَّهُ من ذلِكَ النَّهر
    Bu hadis Batıl bir hadistir :
    Beyhakk “fedâil el evkât” kitabında n°10 “senedinde bazıları zayıftır” demiştir.
    Zehebi “mizan el i’tidal” kitabında 4/189 : Batıl demiştir.
    İbn Hacer “Tebyin el ‘acab” kitabında n°15 zayıf dedi.
    Şevkani “el feth el rabbânî” kitabında 6/3209 “Batıl ve aslı yoktur” dedi.
    El Elbani “da’iful câmi” kitabında n°1902 “mevzu” (uydurma) dedi ve silsilet ed da’ifa kitabında n°1898 Batıl dedi.
    “Receb ayının birinci günü oruç tutmak üç senelik, ikinci günü oruç tutmak iki senelik, üçüncü günü oruç tutmak ise bir aylık günaha keffârettir.”
    صوم أول يوم من رجب كفارة ثلاث سنين والثاني كفارة سنتين والثالث كفارة سنة ثم كل يوم شهرا
    Bu hadis Batıldır :
    Şevkani “el feth el rabbâni” kitabında 6/3209 : Batıl ve hic bir aslı yoktur dedi.
    El Elbani “da’if el Câmi’” kitabında n°3500 : zayıf dedi.
    “Receb ayı büyük bir aydır. Allah bu ayda sevapları kat kat verir. Receb ayından bir gun oruç tutan, bir sene oruç tutmuş gibidir.”
    رجب شهر عظيم يضاعف الله فيه الحسنات فمن صام يوما من رجب فكأنما صام سنة
    Bu hadisde Batıldır :
    Heysemi “mecmû’ ez zevâid” kitabında 3/191 : senedinde ‘AbdulGhaffûr var ve o hadiste metruk (terk edilmiş) dedi.
    El Elbani “silsilet ed da’ifa” kitabında n°5413 : Mevzû (uydurma) dedi.
    İbn Hacer “Tebyîn el ‘acab” kitabında n°30 : Batıl dedi
    38 : hiç şüphesiz uydurmadir dedi.
    Ve “lisân el mizan” kitabında 4/64 Batıl dedi.
    Zehebi “mizan el i’tidal” kitabında 3/48 : Batıl dedi.
    İbnul Cevzi “mevdu’ât ibnul Cevzi” kitabında 2/578 : Sahihliği yok dedi.
    Hatırlatma :
    İbni Hacer (ö.852) dedi ki :
    Ne Recep ayının faziletleri hakkında, ne bu ayın orucunun fazileti hakkında, nede özel bir gece’de namaz kılmak konusu hakkında, delil olarak kullanılabilen birtane sahih hadis rivayet edilmemiştir.”
    (Tabyin el ‘Eceb bima varada fî şerh recep sayfa 11)
    Vede aynı kitabın 14. sayfasında şöyle demiştir :
    “Recep ayının faziletleri hakkında, bu ayda veya bu ayın ayrıntılı bir zamanında orucun fazileti hakkında ki gelen hadisler 2 çeşittir : zayif veya uydurma.”
    İbni Recep el Hanbeli dedi ki :
    “Özellikle Recep ayında oruç konusu ile ilgili ne Rasûlullah’dan ﷺ nede sehabelerinden sahih birşey yoktur.”
    (Letaif el me’arif sayfa 228)
  • Bu ayda oruç tutmak isteyene şu fetva ile cevap veriyoruz :
    Soru :
    Burada Recep ayında nafile oruçlar tutulmaktadır. Bu orucu Recep ayının başında mı, ortasında mı, sonunda mı tutması gerekir ?
    Cevap :
    Nesai ve Ebu Davud’un isnadıyla zikrettikleri, İbn Huzeyme’nin Usame hadisinden sahih saydığı şu hadisin dışında, Recep ayının faziletine dair özel bir hadis gelmemiştir.
    Dedi ki: dedim “Ya Rasûlullah, Şabanda tuttuğun kadar hiç bir ayda oruç tuttuğunu görmedim.”
    Efendimiz buyurdu ki: “Bu ay Receple Ramazan arasında insanların gafil olduğu bir aydır. Bu öyle bir aydır ki, ameller, Âlemlerin Rabbine bu ayda yükseltilir. Ben oruçlu iken amellerimin yükseltilmesini severim.”
    Her aydan 3 gün oruç tutmaya teşvik eden genel hadisler gelmiştir. Eyyam-ı bîd denilen her ayın 13-14-15’inde oruç tutma teşvik edilmiştir. Haram aylarda, pazartesi ve perşembe günleri otuç tutmaya teşvik edilmiştir. Recep ayı da bu genel ifadelere girmektedir.
    Eğer Recep ayında oruç tutmayı istiyorsan, ya Eyyam-ı bîd günlerinde, ya Pazartesi ve Perşembe günlerinde oruç tut. Ancak bu iş geniştir.
    Recep ayına dair özel bir oruca dair dinen bir aslını bilmiyoruz.
    Başarı Allah’tandır! Allah, Rasulu Muhammed’e ﷺ, âilesine ve sahabesine salât ve selam etsin.
    (Bilimsel Araştırma ve Fetva Daimi Komisyonu, 2608 no’lu fetvanın birinci sorusu)
Paylaşmak için tıklayın

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!