Emrulevvel

"…فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ" İlk Emir الأ مر ألأول Emrul Evvel

Adem aleyhisselam günahı işlediğinde şöyle der: Ya Rabbi, Muhammedin sallallahu aleyhi sellem hakkı için beni affetmeni istiyorum . Allah, Ey Adem onu yaratmadığım halde Muhammedi nasıl tanıdın deyince, Ey Rabbim! beni elinle yaratıp, ruhundan bana üflediğinde başımı kaldırdım ve arşın sütunlarında Lâ ilahe illallâh Muhammedun Rasulullâh yazılı olduğunu gördüm. Bildim ki, Sen Kendi ismine en sevgili yaratığını izafe ettin. Bunun üzerine Allah; « Doğru söyledin ey Adem! Çünkü o beşer içerisinde bana en sevgili olanıdır. Bana onun hakkı ile dua ettiğinde seni bağışlarım, eğer Muhammed olmasaydı seni yaratmazdım der. Uydurmadır. “Hâkim, Mustedrek (2/615); İbn Asakir (2/323), el-Beyhâki, Delail’un-Nübuvve (5/488) .
Râvilerinden olan Abdurrahman b. Zeyd b. Eslem hakkında İbn Hibban şöyle der: Hadis uydurmakla itham olunmuş, Leys, Malik ve İbn Lehi’a üzerine hadisler uydurmuştur. Dolayısıyla imam ez-Zehebi rivâyet hakkında uydurma ve batıl derken, İbn Hacer el-Askalânî de ona katılır.
Rivayetin batıllığına delil olan bir yönüde, Adem aleyhisselam’ın Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’i, kendi yaratılışından sonra cennette iken yer yüzüne inmeden bilmesidir. Halbuki zayıf, ancak daha iyi bir senedle gelen başka rivayette:
Adem aleyhisselam Hindistana iner ve yanlızlık hisseder, bunun üzerine Cebrail inerek; Allahu Ekber, Allahu Ekber, Eşhedu En La İlâhe İllallah iki defa, Eşhedu Enne Muhammeden Rasulullah iki defa deyip ezan okur. Adem şöyle der: Muhammed de kim»? Cebrâil: Nebilerden son oğlundur der.” İbn Asakir (1/323/2).
Ravilerinden Ali b. Behram bilinmemekte, diğer bir râvi olan Muhammed b. Abdullâh b. Süleyman aynı şekilde bilinmemektedir.
Bir önceki rivayette Adem aleyhisselam daha cennette iken Nebi sallallahu aleyhi sellem’i tanıyordu, bu ikinci rivayette ise, Adem aleyhisselam yer yüzüne indiği halde Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem’i tanımamıştır
“Sen olmasaydın bu kainatı yaratmazdım.”İbn Arabi El- Futuhat,1,355
Haberin İbn Arabi (638/1240) tarafından nakledilen lafzı “Sen olmasaydın Ey Muhammed; ne gökyüzünü, ne yeryüzünü, ne cenneti ne de cehennemi; yaratırdım” şeklindedir.”Ali el-Kari,Esrar 288; Acluni keşf, 164; Şevkani, el- fevaid, 326;
Ali el-Kari, Acluni ve Şevkani, hadis hakkında Sağani’nin “Uydurmadır. hükmünü naklettikten sonra,Ali el-Kari Esrar 288; Aclunı Keşf 164; Benzeri bilgileri nakleden Laknevî ve Elbânî de onun uydurma olduğuna hükmetmişlerdir.”Laknevi el asarul merfua 44; Elbani ed-Daife 1,450;
İzmirli İsmaill Hakkı da, onun hadisçiler tarafından Nebi sallallahu aleyhi ve sellemin sözü kabul edilmediğini tesbit etmiştir.”İzmirli İsmail Hakkı Siyer 97;
Rivayetin, mana olarak aynı olmakla birlikte, küçük lafız farklılıkları ile çeşitli şekilleri nakledilmiştir:
Bu rivayetlerden İbn Abbas’a ait olduğu bildirilen ve kaynağı itibariyle merfu’ olan birine göre, Cibril Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’e gelmiş ve “Ey Muhammed, sen olmasaydın ne cennet ne cehennemi yaratırdım” demiştir. Yine Ali el-Kari’nin dediğine göre, İbn Asakir rivayeti “Sen olmasaydın, dünya yaratılmazdı” şeklindedir.” Lafızlarında farklılık bulunsa da mana itibariyle aynı olan hadislerin, uydurma oldukları kesindir. Nitekim yukarıdakiler dışında, başka mevzuat kıtapların da bu hadislere yer vermişlerdir.” Sabunu el-Munteka min İsmetil Enbiya, 129. 130 Ali el- Kari el-Esrar288, Laknevi el-Asarul-Merfu, 45;
Bu rivayet hakkında hadis ehli uydurma demiştir. Tefsirciler Akide yazan ilim ehli Fıkıhcılar cumhuru bu rivayet hakkın da uydurma demişlerdir. Ve zayif bir senedi bile yoktur demişlerdir. Bir hadisi rivayet ederken şartlar vardır.Hadisin senedi Nebi sallallahualyhiveselleme ulaşmıyorsa o hadisi rivayet etmek caiz değildir haramdır. Bir hadis rivayet ederken ne ilahiyatçıların kriterlerine bakmak ne de sofilerin. Doğru olan Muhadislerin kriterlerine bakmak lazım.Eğer sahih demişlerse sahihtir, zayıf demişlersede zayıftır. Uyduma demiş iseler uydurmadır. Onun için hadis konusunda söz söyleyecek otoriteler muhadislerdir.
Buhari ve Müslim den gelen rivayette; Muğire radiyallahu anh dedi ki: Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve sellem i şöyle buyururken dinledim: “Benim adıma yalan uydurmak herhangi bir kimse adına yalan uydurmak gibi değildir. Benim adıma kasten yalan uyduran bir kimse cehennemdeki yerine hazırlansın.”Buhari, 1291; Müslim, 2154; Tirmizi, 1000; Sahih)

Paylaşmak için tıklayın

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!