Emrulevvel

"…فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ" İlk Emir الأ مر ألأول Emrul Evvel

İlim ehli cuma namazından önce nafile kılmak hususunda farklı görüşlere sahiptir. Şeyhu’l-İslam İbn Teymiye şöyle demiştir:  Nebi Sallallahu aleyhi ve sellem ezandan sonra ve cumadan önce hiçbir şey kılmazdı. Bir şey kıldığını kimse ondan nakletmiş de değildir. Nebi Sallallahu aleyhi ve sellem döneminde ancak minbere çıkıp oturduğu vakit ezan okunurdu. Bilal ezan okuduktan sonra Nebi  Sallallahu aleyhi ve sellem iki hutbeyi irad ederdi. Sonra Bilal kamet getirir, Nebi Sallallahu aleyhi ve sellem de cemaate namaz kıldırırdı. Zaten bu durumda ezandan sonra ne onun, ne de onunla birlikte namaz kılmaya gelen müslümanlardan  herhangi bir kimsenin namaz kılmasına imkân olmazdı. Kimse de Cuma günü mescide çıkmadan önce evinde namaz kıldığını nakletmiş değildir. Nebi Sallallahu aleyhi ve sellem kendi sözü ile de cumadan önce belli bir miktarda namaz tayin etmemiştir. Aksine onun bu husustaki lafızları, kişi cuma günü mescide geldiği takdirde bir vakit ve miktar tayini sözkonusu olmaksızın namaza teşvik sadedindedir. Şu buyruğu gibi: “Kim cuma günü gusleder, sonra cumaya gelir, onun için mukadder taktir  ettiği kadarı ile namaz kılar, sonra (hutbeyi) dinlerse…”Müslim,  587  857; Sahih. İşte ashabı kiram’dan nakledilen rivâyet bu şekildedir. Onlar cuma günü mescide geldiklerin de girdikleri andan itibaren kendilerine nasib olduğu kadarıyla namaz kılarlardı kimileri on rekât kılardı, kimileri oniki rekât kılardı, kimileri bundan daha az kılardı

Bundan dolayı imamların çoğunluğu ittifakla şunu kabul ediyorlardı: Cuma namazından önce belli bir vakitte, sayısı belli rekâtlerde sünnet bir namaz söz konusu değildir. Çünkü böyle bir şey ancak Nebi Sallallahu aleyhi ve sellemin ya sözü ile ya da fiili ile sabit olur. O ise bu hususta ne sözü ile ne fiili ile herhangi bir beyanda bulunmamıştır. Malik, Şafiî ve ashabın çoğunluğunun mezhebi budur. İmam Ahmed mezhebinde meşhur olan görüş de budur. İlim adamlarından bir kesim ise ondan önce bir sünnet namazı olduğu kanaatindedir.”bn Teymiye, Sunnetu’l-Cumua, s. 6-9
Doğrusu Cuma namazından önce revatip ve miktarı belli bir sünnet olduğunun söylenemeyeceğıdır.”İbn Teymiyye
Buna göre kişi imam hutbeye çıkmadan önce mescide girecek olursa, Allah’ın dilediği kadarıyla namaz kılabilir. Eğer mescide girdiğinde imam hutbe okumakta ise, oturmadan önce kısa iki rekât kılar. Çünkü Nebi Sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurmuştur: “Sizden herhangi bir kimse cuma günü geldiğinde eğer imam hutbede ise hemen iki rekât kılıversin ve bunları kısa tutsun.”Müslim,875; Sahih

Cuma namazından sonra ise şâyet mescidde namaz kılacak olursa dört rekât kılar. Eğer evinde kılarsa iki rekât kılar. Çünkü ibn Umer radıyallahu anh’dan rivâyete göre O Rasulullah Sallallahu aleyhi ve sellem in nafile namazını anlatırken şöyle demektedir: “Cumadan sonra gidene kadar namaz kılmazdı. (Gidince de) evinde iki rekât namaz kılardı…”Müslim, 882, Sahih

Ebu Hureyre radıyallâhu adıyallahu anh’dan rivâyete göre Nebi Sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: “Sizden herhangi bir kimse cuma namazını kılacak olursa, ondan sonra dört rekât namaz kılsın.”(Müslim, 881; Sahih Sünnet olan budur bunun dışında cumanın sünnetinden sonra başka namaz kılmak bidatdır sünnette delili yoktur.

Paylaşmak için tıklayın

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!