Emrulevvel

"…فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ" İlk Emir الأ مر ألأول Emrul Evvel

Hamd alemlerin Rabbi Allah’a, salat ve selam gönderilmiş bütün nebilere olsun. Bundan sonra;Buhari ve Müslim’den gelen rivayette;

Ebu Hureyre radıyallahu anh diyor ki: “Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: Hastalığın bulaşması da yoktur. Baykuşun ötüşü uğursuzluk yoktur. Safer diye bir şey yoktur. Arslandan kaçar gibi de cüzzamlıdan kaç.” (Buhari, 5707; Müslim, 102; Sahih)

Buhari ve Müslim’den gelen rivayette; Ebu Hureyre radıyallahu anh’dan, dedi ki: Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem: “Hastalığın bulaşması da yoktur, safer de yoktur, Hame baykuşun uğursuzluğu da yoktur.” buyurdu. Bunun üzerine bir bedevi: “Ey Allah’ın Rasulu, o halde neden benim develerim çölde kumlarda ceylanlar gibi iken uyuz bir deve geliyor, aralarına girip onları da uyuz ediyor.” diye sordu. Allah Rasulu sallallahu aleyhi ve sellem: “Peki o ilkine o hastalığı bulaştıran kimdi.” diye karşılık verdi. (Buhari, 5717; Müslim, 2220; Sahih)

İbn Hacer der ki; Safer ile ilgili bir başka görüş daha vardır. O da şudur: Bundan maksat safer ayıdır. Şöyle ki, Araplar daha önce Hac bölümünde açıklandığı üzere, safer ayını haram ay yapıyor ve muharrem ayını helal ay kılıyorlardı. İslam gelerek onların yaptıkları bu uygulamaları reddetti. Bundan dolayı da Nebi sallallahu aleyhi ve sellem: “Safer yoktur” diye buyurdu.Bu açıklamaya göre safer’in kabul edilmeyişinden maksat, bulaşıcı olduğuna dair inançlarının reddedilmesidir. Buhari’nin bu görüşü ağırlıklı ve tercihe değer görmesi, hadiste el-devâ (hastalığın bulaşması) ile birlikte zikredilmiş olmasından dolayıdır. Taberi de aynı şekilde bu görüşü tercih etmiştir.

İmam Nevevi der ki; Safer karında oluşan bir takım canlı varlıklar olup kasıt karındaki kurtlardır. Onlar karında açlık esnasında galeyan edip coşan bir canlının olduğuna inanıyorlardı. Bu canlı bazen içinde bulunduğu kişiyi ölüme kadar götürebilirdi. Araplar bunu uyuzdan daha da bulaşıcı kabul ediyorlardı. Bu açıklama doğru olan açıklama şeklidir. Mutarrif, İbn Vehb, İbn Habib, Ebu Ubeyd ve ilim adamlarından birçok kişi böyle demişlerdir. Bunu Müslim hadisin ravisi Cabir b. Abdullah’tan da zikretmiş bulunmaktadır. O halde bu açıklamayı esas kabul etmek gerekmektedir. Bununla birlikte hem bunun hem de birincisinin bir arada kastedilmiş olması da mümkündür. Çünkü her iki anlamı ile de safer batıldır, asılları yoktur. Bununla birlikte her ikisinden birisinin kastedildiğine dair açık bir ifade de bulunmamaktadır. “Hame yoktur.” Bu da iki şekilde te’vil edilmiştir: Araplar hameyi uğursuz kabul ederlerdi. Bu ise gece kuşlarından bilinen bir kuştur. Baykuş olduğu söylenir. İlim adamlarının dediklerine göre bu kuş onlardan birisinin evine konacak olursa, kendisinin yahut ölümünün haberini verdiğini kabul ederdi. Bu Mâlik b. Enes’in açıklamasıdır

.Sefer ayınının uğursuz ay olduğu bu ayda bela musibetlerin çok olduğu söylentisi uydurma rivayetlere dayamaktadır. Bu inanç cahiliye arapların inançlarıdır. Kuran ve sahih sünnet bu inançları reddeder. Safer ayındaki bu inanç açık bidat ve hurafedir. İslam bu sapık inancı aksine inkar eder. Bu ayın diğer aylardan hiçbir farkı yoktur. Bu uydurulmuş hurafeleri ilimden yoksun sahih, zayıf, uydurma rivayetleri ayırt etmeden hoca ve halk tabakası yaymaktadır.Safer ayında özel bir ibadet Allah azze ve celle’nin kerim kitabında emredilmemiştir. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’de sahih sünnetinde beyan etmemiş, hakında bir şey söylememiş ve ümmetine vaaz etmemiştir. Vaizlerin, bazı hoca ve tarikat şeyhlerinin bu aya has vaaz ettikleri namaz, zikir ve diğer ibadetler sapık ve saptırıcı bidatçı hurefe ehlinin hezeyanları ve uydurmalarıdır. Bu ayda yapılan hayırlı işlerin başarısız olacağı, bu ayda ticaret ve diğer işlerin uğursuzlukla biteceği ve kıyılan nikahların hayırılı uzun ömürlü olmayacağı cahiliye arap inançlarındandır. Safer ayının her Çarşamba günü gökten üçyüz bin melek indiği söylentisi bir uydurma hezeyan ve hurafedir. Safer uğursuz bir ay olduğu inançı cahileye arapların inancıdır. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem bu batıl akideyi ve inancı reddetmiştir. Allah azze ve celle’ye hamd, Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’e onun ailesine, ashabına ve güzelce tabii olanlara salat ve selam olsun.” A.Kadir Gören

Paylaşmak için tıklayın

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!