Emrulevvel

"…فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ" İlk Emir الأ مر ألأول Emrul Evvel

عن زيد بن خالد الجُهني -رضي الله عنه- مرفوعاً: «لا تَسُبُّوا الدِّيْك فإنه يُوْقِظ للصلاة  صحيح  رواه أبو داود وأحمد والنسائي

Zeyd b. Halid el- Cuheyni  radıyallahu anh der ki; adamın biri Nebi sallallahu aleyhi ve sellem yanında öten bir horoz lanetleyince, Nebi sallallahu aleyhi sellem: “Onun lanetleme! Çünkü o, namaza çağırır.” Nesai 945   Ebu Davud 5101 Ahmed Musned 24306 sahih

Zeyd b. Halid radiyallahu anhu dan;  Rasulullah sallahu aleyhi sellem: sakın, Horoza sövmeyiniz çünkü horoz namaza uyandırır.” Ebu Davud 5101 sahih 

Ebu’n Nadr radiyallahu anh dan; Rasulullah sallahu aleyhi ve sellem: Horoza sövmeyi yasaklandı ve; çünkü o namaza için seslenir.” Ahmed Musned 24307 sahih

Zeyd İbni Hâlid el-Cühenî radıyallahu anh’dan
Nebi sallallahu aleyhive sellem söyle buyurdu:
“Horoza sövmeyiniz, zira o namaza çağırır” diğer rivayette: “Namaza uyandırır” diğer lafzında: “Namaz vaktinde seslenir” şeklindedir. (Bkz.: İbn Hibban 13/37, Ebu Davud 5101, Ahmed 4/115, 5/192 Humeydi 814, Abd b. Humeyd 278, Taberani 5/240, 10/16, Deylemi 7

İbn Hacer Fethu’l-Bari’de (6/353) bu hadis hakkında şöyle der: “Süregelen âdet, horozun fecrin doğuşunda ve zeval vaktinde ötmesidir. Allah onu bu fıtrat üzerinde yaratmıştır”
Kemaluddin ed-Dumeyrî, Hayatu’l-Hayevan’da (1/348) şöyle der: “Horozun güzel hasletlerinden birisi de geceleyin vakti çok iyi tayin etmesidir. Her gece için sesini birkaç devreye ayarlar. Devreler arasındaki zamanı çok iyi ayarlar. Geceler ister uzun olsun, isterse kısa, imsaktan önce bir miktar, imsaktan sonra da bir miktar öter ve ötüşleri birbiri ardıncadır.” Sonra ed-Dumeyri, Kadı Ebu’l-Huseyn, el-Mutevellî ve er-Rafii’den namaz vakitlerinin tayini için horoza itimat etmenin cevazını ve bunun tecrübe edilmiş olduğunu nakleder.
Muhibbuddin et-Taberî rivayet ediyor: “Sahabeler yolculuğa çıktıkları zaman namaz vakitlerini bilmek için yanlarında horoz götürürlerdi.”

Horoz diğer hayvanlardan farklı bir hususiyet taşır: Bilhassa geceleri ötüşünü belli periyodlarla yapar ve bunu hiç değiştirmez. Her gün fecirden önce ve fecirden sonra muntazam ötüşleri vardır. Gecelerin uzayıp kısalması onun fecir öncesi ve fecir sonrası periyodik ötüşlerini aksatmaz. Şafiîler, sabah vaktinin tayininde horozların ötüşünü esas almayı hükme bağlamışlardır. Nitekim bir başka rivayette: “Horoza sövmeyin. Çünkü o, namaza çağırır.” buyrulmuştur.

Horoz kendine gelen fitri haslet sebebiyle gecenin belli bir vaktinde sonra daima uyanıktır. Öterek seherde istiğfar edenleri namaz kılanları vaktinde namaza uyandırır. Horoz lanete değil övgü değer bir halı vardır.”

Zeyd b. Halid el-Cühenî radıyallahu anh- Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’in horoza sövülmesini yasakladığını haber veriyor. Bunun sebebi ise horoz uyuyan kimseyi sesiyle sabah namazına uyandırıyor olmasıdır. İmam Ahmed ve Nesaî’nin rivayetinde “Namaz için ezan okur” ifadesi yer almaktadır. Bundan dolayı Nebi -sallallahu aleyhi ve sellem- horoza sövülmesini yasaklamıştır. İnsanları namaza uyandırmasında açık bir yarar bulunmakta, Allah’a itaat etmekte yardımcı olmaktadır. Bunun için sövmek yerine övülmelidir. Horozlarda olan bir yetenek ise gece vaktini çok iyi bilmeleridir. Fecirden önce ve sonra öter. Bu hayvana bütün bunları öğreten Allah Teâlâdır  tüm noksanlıklardan münezzehtir.”

Paylaşmak için tıklayın

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!